„Co słychać wiosną na łące?" - poznawanie przyjaciół łąki gr. I


 

Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.

Dzieci lubią przebywać w otoczeniu przyrody. Chętnie bawią się na łące - tam właśnie widzą cudowne zjawiska: kwitną kwiaty, śpiewają ptaki, poruszają się w trawie owady, a wiatr szumi w koronach drzewek i krzewów. Przyrodę można traktować jako sprzymierzeńca w wychowaniu dziecka, gdyż spełnia jego potrzeby sprzyjając harmonijnemu rozwojowi. Dostarcza głębokich przeżyć estetycznych i budzi zainteresowanie wszystkim, co żyje i zmienia się wraz z porami roku. Ważne jest zatem, aby organizować dzieciom czynne kontakty z ich otoczeniem, gdyż to one dostarczają wielu korzyści. Dziecko, przebywając na łonie natury uczy się dostrzegania piękna krajobrazu, a czasami rozbudza w sobie pasję poznawczą i badawczą. Dzięki obserwacji kształci się ponadto uwaga dziecka, jego spostrzegawczość, pamięć wzrokowa, sprawność myślenia i mowy oraz rozwija ciekawość świata. Warto więc zachęcać przedszkolaki do aktywnego obcowania z przyrodą. Takiemu obcowaniu z naturą sprzyjała realizacja wiosennej tematyki spacerów w przedszkolu.
Marzena Wacowska